SZERPA

ze zbioru Cadavre exquis

ja miejski szerpa co wchodzę na raczej skromne szczyty
ja niefortunny astronauta ja tragarz ja małpa zgrzybiała
gryzę powietrze zębami żółtymi od lukrecji
trzonowymi w próchnicy rwę nicość
ja szerpa porzucony odmalowany tą ręką co pisze
w postaci demona o którym mówią brat ogień
z kosmatymi nogami satyra z rogami ze skrzydłami nietoperza
rozmawiam z podstarzałą dziwką co przycupnęła na chodniku
przy każdej pogodzie jest tu deszcz czy wiatr czy słońce jasne
przed pyszniącą się ruiną żywcem spalonego - mówię
a ona wciąż zapełnia ołówkiem kajety pamiętnika
dla potomności czekając z nonszalancją na żadnych klientów
pod termami Karakali albo Caracasu:
a za plecami mur tablic blaszanych przecina zieleń
rozfalowaną, okrutnie, świerszcz gra mi we krwi,
ten Rzym miękki jak guma do żucia rozciąga się rozciąga
i pęka jak jakiś pęcherz napięty nic mnie nie obchodzi
wszystko przeze mnie przecieka ja szerpa ja stara głupia małpa
w stroju cywilnym w welwetowych spodniach i z twarzą
bałwana i jeszcze z brodą to ja peterfamilias estradowy
z synem co wymiotuje wciąż po operacji
ślepej kiszki i wymiotuje znowu i raz jeszcze i patrzy na mnie
niemal się uśmiecha znalazłszy mnie w swym nagłym przerażeniu
a ja szczęśliwy swoją nieszczęsnością i zakochany w biedzie
ścięty mrozem w środku i kamieniami, i grudkami złota
ale i ciepłem płomienia ogarnięty tym przyszłym wczoraj
i tym przeszłym jutrem żeglując przez kanały nieczystości różne
w kraterach nieba z łodziami z plastyku z papieru
ja szerpa zmiażdżony przez jakiegoś shermana - ja sztuka
w jakimś teatrze - na jedną osobę i tylko na jedno zagubione światło

Mario Lunetta
przełożył Aleksander Sambor

Mario Lunetta, pisarz. Urodził się (w 1934 roku) i wychowywał w Garbatella, we Włoszech. Literaturoznawca i badacz gatunków literackich, pracował w programach kulturalnych telewizji włoskiej RAI oraz dla gazet i czasopism włoskich i zagranicznych, w tym w Corriere della Sera , i Il Messaggero. Kurator wielu ważnych antologii poezji włoskiej, poświęconych twórczości między innymi: Italo Svevo, Emily Bronte , Émila Zoli , Federico De Roberto , Gustava Flauberta , Dino Campana , Velso Mucci’ego . Laureat Krajowej Nagrody Literackiej w 2004 roku, a w 2006 roku nagrody za całokształt twórczości i pracy literaturoznawczej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz