MIESZKALIŚMY NA GRANICY...

ze zbioru:
NIE CZUJECIE ZAPACHU DYMU

Mieszkaliśmy na granicy
pomagaliśmy ludziom przechodzić
łapali ich tu i deportowali do obozu.
Zapach dymu, spalonego mięsa
napływał tu z naprzeciw, był straszny.
Nie było ni ptaka.
Najstraszniejszy był widok dzieci.
Byłam dziewczyną z rodzicami
moja mama była ze mną:
we dnie musiałam pracować w Rempak,
każdego wieczora wracając z pracy znajdowałam
stosy trupów
szukałam jej tam.
I kiedy umarła byłam zadowolona
okropnie się bałam, że ją zagazują - 
kiedy umarła, nie w komorze gazowej,
byłam zadowolona.
Myśli były ograniczone
nie można było myśleć -
myślałam, że jeśli będę mogła
będę myślała potem.

Danilo Dolci
przełożyła Renata Wojdan

Danilo Dolci (1924-1997) – socjolog, poeta, włoski działacz społeczny. Aktywnie działał na rzecz zlikwidowania ubóstwa , wykluczenia społecznego i mafii na Sycylii. Uważany jest za jednego z bohaterów walki bez przemocy we Włoszech. Nazywany był Gandhim z Sycylii lub włoskim Gandhi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz