Już powstał milion kandydatów
okłamać prostoduszny lud,
spragnieni głosów i mandatów
chcą zaspokoić władzy głód.
Niech głoszą radykalne zmiany,
niech gwałtem burzą stary ład,
nasz postęp jest umiarkowany,
pan Haszek to nasz kan-dy-dat!
Wyborcy w naszym mieście,
ból do "Obory" nieście,
a kto ma świerzb, w domu siedź,
wołajmy precz z radykałami,
precz z laickimi bankrutami,
na bój, na bój, na bój,
umiarkowany!
Na darmo przeciw nam się głowi
Yovonna, Klofacz, Kramarz Dyk,
bo my jesteśmy postępowi
w granicach prawa tak jak nikt!
Nas żadna burza nie zaskoczy,
nie spęta drut więziennych krat,
umiarkowany postęp kroczy
zwycięskim marszem poprzez świat!
Wyborcy w naszym mieście...
Josef Mach
przełożył Jacek Baluch
Jaroslav
Hašek ( 1883- 1923)
Josef
Mach - poeta czeski przełomu XIX i XX wieku.
Młodzieńcza
twórczość Macha związana jest z pokoleniem poetów anarchistów, w którego
niespokojnym życiu brał czynny udział: był szkolnym kolegą Gellnera, należał do
"założycieli" Partii Umiarkowanego Postępu (w Granicach Prawa),
parodystycznej mistyfikacji organizacji politycznej.
Anarchistyczni
Burzyciele, także: Pokolenie Burzycieli (cz. Anarchističtí
buřiči, Generace buřičů) – skupiona wokół Stanislava Kostki Neumanna oraz czasopisma "Nový
kult" grupa czeskich poetów, funkcjonująca na przełomie XIX i XX
wieku w Pradze. Twórców należących do grupy łączyła przede wszystkim
ideologia anarchizmu, społeczny radykalizm, lewicowość, zwalczanie mieszczaństwa, antyklerykalizm, antymilitaryzm oraz pacyfizm.
W zakresie poezji nie sformułowali jednolitego programu literackiego.
Najważniejszą,
choć nieformalną siedzibą grupy, była willa w Pradze-Olszanach (olšanská vila)
należąca do Neumanna – wpływowego wówczas krytyka literackiego i
poety. Tam też mieściła się redakcja czasopisma "Nový kult"
(1897–1905). Redaktorem naczelnym i wydawcą tego organu grupy był Neumann. Na
łamach czasopisma publikowali głównie poeci urodzeni w latach 70. XIX
wieku: Viktor Dyk, Karel Toman, František Gellner, Fráňa
Šrámek, Jiří Mahen, Josef Mach, Leo Freimuth, Rudolf
Těsnohlídek i Jaroslav Hašek. Drukowali także w innych czasopismach i
gazetach ("Práce", "Omladina", "Nová omladina",
"Anarchistická revue", "Moderní život").
Twórczość
burzycieli nie jest jednolita, chociaż można w niej dostrzec przede wszystkim
sprzeciw wobec symbolizmu, dominację języka potocznego i
realistycznego dialogu. Grupa stanowiła pomost pomiędzy indywidualizmem dekadenckim końca
XIX wieku a aktywizmem o charakterze lewicowym i
anarchistycznym początku XX wieku. Członkowie grupy próbowali dotrzeć ze swoją
poezją do środowiska proletariackiego (niektóre wiersze Šramka stały
się popularnymi pieśniami robotniczymi). Stawali w opozycji do państwa, które
według nich było przeszkodą w rozwoju obywatela. Na łamach "Novego
kultu" publikowali fragmenty prac teoretyków tzw. anarchokomunizmu (Piotr
Kropotkin, Jean Grave, Errico Malatesta i innych).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz